Kostiumografia cz. 1

PACZKA KLASYCZNA

Kiedy myślimy o baletnicy widzimy oczami wyobraźni szczupłą tancerkę w pointach, białych rajstopach, uczesaną w ciasnego koka i w charakterystycznej sterczącej spódniczce. Ta spódniczka to paczka klasyczna, z francuskiego tutu. Dlaczego sterczą, jaką pełnią funkcję? W jaki sposób się je szyje?

W drugiej połowie XIX wieku balet zaczął się zmieniać, z romantycznych zjaw tancerki stawały się mistrzyniami wirtuozowskich popisów. Celem tańca stała się rozrywka, prezentowano więc techniczne możliwości balerin, co wiązało się z koniecznością odsłonięcia nóg. Skrócono więc paczkę aż do linii bioder, żeby umożliwić tancerkom wysokie unoszenie nóg. Tutu stało się charakterystycznym symbolem wielkich baletów, takich jak “Jezioro Łabędzie”. Dzięki sterczącej spódnicy widzowie mogą obserwować doskonałą pracę nóg i podziwiać siłę pointes tancerki. 

Obecnie paczki klasyczne są pięknie zdobione, kolorowe i idealnie dopasowane. Często w górną część tutu wszywa się podobne usztywnienia, jakie są w gorsetach, używa się do tego bardzo elastycznych drutów, które będą pracować razem z ciałem tancerki. Dzięki nim kostium zachowuje kształt. Wykorzystuje się również zapięcia podobne do gorsetowych, czasami wszywa się je po boku lub pod przykryciem, ponieważ w trakcie partnerowań palce tancerza mogą wsunąć się pod zapięcie, co będzie bardzo niebezpieczne zarówno dla tancerki jak i tancerza. Sterczącą spódnicę wykonuje się z dużej ilości sztywnego tiulu, którego marszczy się na specjalnej maszynie. Gęsto marszczony tiul zszywa się razem, tworząc wiele warstw. W jedną z nich czasami wszywa się koło, podobne do tych, które można spotkać w sukniach ślubnych, jednak koła w tutu są bardziej elastyczne. Z koła rezygnuje się, jeśli tutu jest przygotowywane do występu w pas de deux, czyli w duecie, ponieważ może przeszkadzać podczas partnerowań. Pod sterczącą spódniczką znajdują się majtki, które uniemożliwiają zsuwanie się tutu w górę. Są one mocno wycięte w biodrach, żeby zachować pełną ich mobilność. Paczkę klasyczną można udekorować na wiele sposobów, w zależności od roli w jakiej ma wystąpić właścicielka. Utrzymuje się pewne standardy, jeśli chodzi o niektóre role, na przykład tutu Wieszczki Cukrowej z “Dziadka do orzechów” z reguły są różowe, a tutu Coppelii często ma z przodu charakterystyczne wiązanie. 

W dzisiejszych czasach krawcowe mają nieograniczone możliwości, by spełniać marzenia tancerek odnośnie cudownych kostiumów Istnieje wiele firm specjalizujących się w szyciu paczek klasycznych, które usatysfakcjonują wymagającą klientelę. W końcu nie ma nic gorszego niż źle dopasowane tutu.